pojkscouter-patrull-historia

Välkommen på guidad tur

Hur såg scouting ut för 100 år sen? Det vill vi gärna visa dig! Följ med på en spännande rundvisning där du får följa hela historien i Sverige men även vad som skett runtom i världen sen scouting startade.

Hos oss på Scouternas Arkiv och Museum kan du bland annat ta del av vårt stora bokarkiv samt både känna och integrera med utställningen. Vi ser till att det som händer idag bevaras tillsammans med 100 års tidigare historia och erfarenheter av scouting i Sverige. Scouternas arkiv och museum i Örnsberg har sitt ursprung från tidigt 1970-tal då några nyblivna pensionärer tog tag i gamla papper och föremål som blivit liggande hos Svenska Scoutförbundet (SSF). Uppgiften var att återspegla utvecklingen inom Svenska Scoutförbundet samt dess föregångare, Sveriges Flickors Scoutförbund (SFS) och Sveriges Scoutförbund (SS). Allt material forslades till förbundets dåvarande folkhögskola Kjesäter i Södermanland. Där uppstod en enkel utställning som så småningom utvecklades till ett museum. Då skolbyggnaderna senare såldes så flyttades museet till Örnsberg i Stockholm.

Samlingarna består av ett välfyllt scoutbibliotek, ca 50 000 arkiverade pressklipp, scoutdräkter, affischer, fotografier, diabilder, skioptikonbilder, vykort, negativ, filmer, video, bildband, kassett- och ljudband, frimärken och märken.

Från och med 2013 ingår arkivet för Scouterna. Handlingar från enskilda distrikt och kårer omhändertas inte här utan har ofta – och bör – arkiveras i kommunarkivet eller länets föreningsarkiv.

När det gäller övrigt material bevarar Scoutmuseet i princip enbart sådant som vi bedömer har ett musealt värde, som kan illustrera scoutrörelsens och scoutverksamhetens utveckling i Sverige. Här kan du läsa mer om vårt uppdrag >>

Välkommen att boka ett guidat besök hos oss!

Boka ditt besök idag >>

Museet ligger i Örnsberg, i samma hus som Scouternas kansli. Här håller även arbetsgrupperna för arkiven och samlingarna till.

Welcome to the official Museum of Guiding and Scouting in Sweden

Join us on an exciting tour!

How did scouting look like 100 years ago? We would love to show you that! Join us on an exciting tour where you can follow the entire history in Sweden but also what happened around the world. Here you can also take part in our large book archive and integrate with the exhibition.

Book a visit here>>

Vi finns också på sociala medier:

Scouternas arkiv och museum är en del av Scouterna.