Gerd Ek och Lennart Eriksson har lämnat oss

Arkiv och Museum,Riks
14 april, 2019 av erikdal

Gerd Ek avled den 13 mars i år, och Lennart Eriksson den 8 april. Båda var centrala för bevarandet av svensk scoutings historia.

Gerd var under 18 år ordförande för arkiv- och museiverksamheten, 1989 – 2007. Hon utsågs därefter till hedersordförande. Tack vare att Gerd ledde och inspirerade det stora arbetet med våra långt fler än 50 000 pressklipp, finns de nu ordnade och bevarade.

Dessförinnan var hon, bland mycket annat, ordförande för Stockholms Scoutdistrikt och för Svenska Scoutförbundet, samt förbundssekreterare på Svenska Scoutförbundets kansli. Gerd hörde hemma i Vällingby Scoutkår.

Länk till en minnestext om Gerd: scoutservice.se/artikel/till-minne-av-gerd-ek

Lennart hade sedan 1994 viktiga uppgifter inom arkiv- och musei-verksamheten, inte minst med fokus på ekonomin, och han var fortfarande i hög grad aktiv.

Som ordförande för Scoutmuseets Vänner var Lennart drivande, när det gällde medlemsrekrytering och försäljning till stöd för Scouternas Museum. Lennart var tidigare ordförande för Roslagens Scoutdistrikt, och han gjorde även stora insatser för Vindalsö och Stockholms Scoutskeppslag. Lennart tillhörde Österåkers Scoutkår.